Comisarul european pentru Educatie, Jan Figel
Valentin Cotarta: Domnule comisar Figel, cum pozitionati Romania inaintea aderarii la Uniunea Europeana in domeniul educatiei?
Jan Figel: Trebuie sa pornim de la analiza indicatoriilor statistici europeni. Studiul la care ma voi referi arata ca in domeniul educatiei primare si secundare, Romania se situeaza undeva peste 70% din totalul populatiei active, adica cei cuprinsi cu varste intre 20-24 ani, au parcurs cel putin nivelul de educatie secundara. Si nu sta rau daca o comparam cu Portugalia, Spania, Malta sau Luxemburg.
Exista deci o resursa umana pregatita pentru a fi absorbita de piata muncii. Ponderea adultilor care urmeaza forme ale invatamantului continuu este insa mult sub limita inferioara a Uniunii Europene. Cand privim insa spre cercetare constatam ca alaturi de Bulgaria, Romania investeste foarte putin in cercetare, mai exact 0,5% din PIB ceea ce este putin.
[c:1:s]Cercetarea nu trebuie numai finantata ci si evaluata pe baza indicatorilor de performanta internationala (n.b. international peer-review). Acestia sunt insa indicatori globali care pe de o parte arata ca populatia urmeaza in majoritate un ciclu secundar de educatie iar ca cercetarea este subfinantata dar si neevaluata.
Nu avem insa si indicatorii calitativi, adica aceia care sa exprime si valoarea actului educational.
Daca privim la rata abandonului scolar aceasta este in crestere in perioada studiului 1993-2003, ajungand ca in anul 2003 sa fie de 20%. Din punctul nostru de vedere aceasta rata trebuie sa se situeze undeva la maxim 10% si sub acest aspect aveti de identificat cauzele.
Nu doresc sa spun ca tari precum Slovacia, Cehia sau Polonia au atins aceasta rata a abandonului de 10% dar sunt foarte aproape de acest obiectiv.
In privinta rezultatelor la testele Pisa