Dacă bookmakerii englezi ar inventa un pariu legat de creșterea de taxe în România anului 2014, nu ar fi un risc prea mare să se parieze pe asta! E drept, faptul că este an electoral pare să fie un argument împotriva șanselor de taxare suplimentară, dar, dacă opoziția continuă să fie demobilizată ca până acum, guvernanții vor privi cu seriozitate bugetul și vor recunoaște că trebuie să mai pună ceva taxe. Care sunt șansele ca taxarea să aducă un eventual câștig la casa de pariuri, dar, evident, o înfrângere pentru economia propriu-zisă? Mari, în ciuda anului electoral. Și dacă mai sunt dubii pentru 2014, atunci 2015 nu are cum scăpa cu acest tip de politică economică.
Ministrul pentru buget asigură că de data aceasta prognoza pe venituri s-a făcut cu mai mult realism, adică veniturile din noile taxe pe construcții speciale și carburanți au fost subestimate, în timp ce anul trecut noile taxe de exploatare de resurse și cele privind veniturile excepționale au fost supraestimate. Așa să fie! Dar tot autoritățile au declarat că, în ceea ce privește construcțiile speciale, nu știu să evalueze concret baza de aplicare. Deci relativitatea este totală, iar estimarea de 100 de milioane de euro, chiar în varianta cea mai bună, nu este deloc liniștitoare. Mai siguri sunt banii din taxa de carburant, aproximativ 500 milioane de euro, pe simplul motiv că nu prea există elasticitate la consumul de carburanți. Adică, aproape indiferent de preț, consumul rămâne relativ constant. Singura problemă este că acești 500 de milioane care se duc pe combustibil și apoi direct la buget nu mai intră în consum. Cu reacția în lanț care vine din scumpirea produselor, oricât ar fi ea de mică, reducerea sumei totale care merge spre consumul populației și apoi prin TVA și alte taxe înapoi la buget este substanțială. Cu toate acestea, bugetul este construit pe o creșt