In capitala britanica, peste magazinele luxoase de pe Bond Street si Sloane Street s-a asternut o liniste destul de ciudata la prima vedere.
In aceeasi situatie se afla si magazinele mai ieftine imprastiate prin Londra precum Monsoon sau Topshop, preferate de englezii obsedati de shopping. Ca si in cazul multor altora, locuitorii insulei au inceput sa-si reduca pofta de cheltuiala, scrie International Herald Tribune.
Insa cultivarea consumerismului este de data recenta in Marea Britanie. Identitatea moderna a consumatorului britanic a fost influentata de valori morale postbelice precum cumpatare, prudenta si castigarea propriilor resurse pentru un trai decent. Chiar daca semnale de alarma sunt trase la nivel national, atitudinea generala este, din acest motiv, de nepasare.
In mare parte, poate ca turnura situatiei, destul de nefavorabila, va revitaliza conceptele destul de evazive referitoare la valorile traditionale engleze. Poate ca ultimii 15 ani vor fi considerati un fel de nebunie nationala, o anomalie, un vis ciudat. Poate ca populatia va renunta la obiceiul de a-si dori lucruri mari, tipatoare si mai bune.
"Consider ca atitudinea generala denota austeritate", a afirmat Vince Cable, purtator de cuvant pe probleme financiare al Partidului Liberal. "Este vorba de o aversiune fata de lacomie, exces, cheltuiala nejustificata, evaziune fiscala si comportament egoist".
In conditiile in care populatia a inceput sa isi piarda slujbele sau casele, iar afacerile din Marea Britanie sunt la pamant, criza economica se raspandeste rapid.
Ceea ce socheaza insa in legatura cu perioada de euforie a consumerismului englez este ca aceasta situatie era mai mult stimulata de persoane care nu isi permiteau sa cumpere bunurile pe care totusi, prin eforturi supraomenesti, le achizitionau.
Incurajat de conditiile de creditare lejere si de