Datele de la producatori arata ca platim de 20 de ori mai mult pe ambalaj decat pe apa atunci cand cumparam o sticla de 2 litri de apa minerala. Ce costuri antreneaza apa de la izvor pana la raftul din magazin?
Sticla de 2 litri de apa minerala, singurul produs in care materia prima reprezinta doar 1-2% din pretul la imbuteliator, ajunge la raft cu o valoare medie de 2,5 lei. Cel mai mult ii costa pe imbuteliatori ambalarea si transportul apei, in conditiile in care un PET de 2 litri presupune o cheltuiala de 0,3-0,4 lei, potrivit datelor din piata. Costul ambalajului reprezinta astfel 12-16% din pretul la raft al produsului.
La randul sau, distributia apei de la fabrica pana in magazine detine, in general, o pondere de 10-14% din costurile totale ale unui producator de profil.
In ultimii ani, majoritatea producatorilor mari de pe piata au investit in retehnologizarea fabricilor, astfel incat costurile cu forta de munca si-au diminuat importanta in bugetul de cheltuieli. "Costurile cu manopera reprezinta de regula un procent de 10-12% din total costuri. Acesta nu reprezinta costul cel mai important din structura de cheltuieli. De exemplu, butelia PET este un cost mai mare, o preforma de 2 litri avand in medie un cost de 0,065 Euro (0,3 lei)/bucata", spune Madalin Simion, brand manager al Biborteni.
"Salariile nu sunt un cost important pentru noi, deoarece lucram pe linii de capacitate mare, automatizate. PET-ul si transportul sunt cele mai importante elemente de cost pentru un imbuteliator de apa minerala", afirma Octavian Cretu, actionarul majoritar al Romaqua Group, producatorul apei Borsec. Nu exista insa date disponibile referitoare la ponderea cheltuielilor cu amortizarea in costul total al unei sticle de apa.
Redeventa, doar 1-2% din pret
Materia prima, apa, reprezinta cel mai mic cost pentru imbuteliatori. Astfel, produ