Cu trup de femeie, înflorate, strălucitoare, decorate atent, formele perfecte ale „Oalelor şi ulcelelor” frământate de meşterii olari din toată ţara au ajuns la Bucureşti într-o expoziţie de patrimoniu şi de artă. Unde altundeva puteau fi expuse mai potrivit dacă nu la Muzeul Ţăranului Român?
Într-o miercuri, la mijlocul lunii septembrie, când temperatura de afară era „nesimţită”, sufocându-ne de-a dreptul, în Sala Foaier a Muzeului Ţăranului Român s-a desfăşurat un eveniment excepţional, inclus în seria de manifestări „Zilele Muzeului Ţăranului Român”. Calmi şi siguri pe ei, Maria Balabaş (voce şi pian), Mihai Balabaş (vioară, chitară şi electronics), Gabriel Bălaşa (percuţii) şi Călin Torsan (instrumente de suflet şi de jucat), adică trupa Avant’n’Gard, i-au făcut pe cei prezenţi să ajungă pe alte culmi: ale visării, ale meditaţiei, ale liniştii interioare. Iar asta pentru că proiectul Avant’n’Gard înseamnă improvizaţie şi muzică ambientală; este un colectiv artistic reunit în jurul ideii de naturaleţe a actului artistic şi a muzicii improvizate.
Improvizaţie şi muzică
De obicei, la vernisaje mai întâi iau cuvântul organizatorii şi artiştii, apoi au loc concertele sau orice alte manifestări. De data aceasta însă, lucrurile s-au derulat exact invers. Iar reacţia publicului a fost pe cât se poate de frumoasă.
I-a aplaudat pe muzicieni minute în şir, nedorind parcă să se despartă de artişti. Aici a avut loc vernisajul expoziţiei „Oale şi ulcele”, care a reconstituit, fragmentar, lumea acestui meşteşug.
„Faze de lucru la roată”
Căni şi ulcele pentru pomană, ulcioare pentru apă şi vin, oale cu mănuşă, strecurători, străchini, farfurii din Rădăuţi, Vlădeşti, Vadul Crişului şi altele, toate acestea au fost aşezate în Sala Foaier pentru a fi admirate de vizitatori. Curioşii au putut descoperi şi tehnici ale meşte