Marţi a început procesul în care şase români sunt puşi sub acuzare pentru furtul celor şapte tablouri din Muzeul Kunsthal din Olanda, în octombrie 2012. Inculpaţii par să-şi negocieze sentinţa în schimbul returnării tablourilor.
Curtea Judecătoriei Sectorului 3, situată în centrul Bucureştiului, a avut ieri parte de o animaţie cum rar a mai văzut. Cu câteva zeci de minute înainte de ora 8, la uşa instituţiei cel puţin 10 televiziuni şi agenţii de presă din România şi din Europa îşi montaseră deja camerele, iar corespondenţii presei de peste Ocean ori din Orientul Îndepărtat îşi făceau de asemenea simţită prezenţa.
În faţa treptelor, un reporter olandez îşi încheie cămaşa cu mânecă lungă la toţi nasturii, şi, în ciuda căldurii, îşi pune sacoul, ca să înregistreze o relatare.
La câţiva metri distanţă, un coleg român, în tricou şi pantaloni scurţi, face o transmisiune în direct. Urma să înceapă procesul „Jafului Secolului“, cum i se spune în Olanda, ori „procesul hoţilor de tablouri de la Muzeul Kunsthal“, cum a ajuns să fie cunoscut în România.
Doar patru dintre cei şase acuzaţi au ajuns în faţa instanţei, aproximativ două ore mai târziu: Radu Dogaru, considerat a fi principalul responsabil în acest caz, căutând-o din priviri pe mama lui, Olga, cea care ar fi ars tablourile, speriată, după arestarea fiului său. Alexandru Biţu, cel care le-a furnizat hoţilor maşina folosită în timpul jafului, îmbrăcat într-o cămaşă de culoare deschisă, tuns foarte scurt, expunând permanent un spate foarte lat către zecile de ziarişti adunaţi în sală.
Eugen Darie, mic de înălţime, dar foarte solid, întorcându-se, spre deosebire de Biţu, din când în când, către presă, parcă pentru a evalua atmosfera şi impresia pe care o face. Ceva mai în spate, cu un tricou albastru şi părul vopsit într-un roşcat închis, Olga Dogaru, mai liniştită du