- Cultural - nr. 964 / 1 Martie, 2012 50 de ani in 50 de secvente – 16 CONSTANTIN ANATOL (1) Este un foarte bun regizor si un stralucit actor. Dar, cand a fost nevoie, a si scris, a tradus, a fost profesor de arta actorului. S-a exprimat pe scena si in film in patru limbi: romana, maghiara, germana si ebraica. Si-a inceput cariera artistica in toamna lui 1944, cand a infiintat la Sibiu Teatrul Popular, avandu-l alaturi, ca prieten si sustinator, pe regizorul si scriitorul Radu Stanca, al carui nume il poarta azi Teatrul National sibian. Peste un an il gasim la Bucuresti, obtinand succese pe scena Teatrului Nostru condus de Dina Cocea si pe cea a Teatrului Modern condus de Puiu Maximilian. In cei doi ani in care a jucat in capitala a legat prietenii pe viata cu mari (sau viitoare mari) personalitati ale teatrului romanesc: Ion Iancovescu, Dina Cocea, Puiu Maximilian, Liviu Ciulei, Radu Beligan, Val Mugur, Dinu Ianculescu, Septimiu Sever, Mircea Crisan, Mircea Marosin, Sara Manu, Dan Nasta si multi, multi altii. In toamna lui 1947 se angajeaza la Teatrul Secuiesc din Targu-Mures (precursorul actualei Companii "Tompa Miklós” a Teatrului National). Dupa cum singur marturiseste, perioada petrecuta aici, sub directoratul maestrului Miklós Tompa si alaturi de mari actori precum György Kovács, Ernõ Szabó, Ferenc Delly, a reprezentat adevarata sa scoala de teatru, atat in insusirea temeinica a profesiei, cat si in intelegerea eticii teatrale. In cei cinci ani targumureseni a interpretat 34 de roluri, dand viata, la un inalt nivel artistic, unor personaje de prim plan, precum Actorul (Azilul de noapte de Gorki), Pál Eszterág (Viteji si eroi de Sándor Gergely), Molcealin (Prea multa minte strica de Alexandr Griboedov), Hlestakov (Revizorul de Nikolai Gogol), Branzovenescu (O scrisoare pierduta de I. L. Caragiale), Piotr (Micii burghezi de Maxim Gorki), Barend (Speranta de He