An de an, pelerinajul de la Iasi, de ziua Sfantei Parascheva, aduna zeci si zeci de mii de credinciosi. Anul acesta numarul lor a depasit suta de mii. Nu au lipsit, cum era de asteptat, personalitatile politice care nu stiu cum sa mai profite de valul crescand al evlaviei populare. Ceea ce iarasi nu este un lucru nou si asa de mult ne-am obisnuit cu el incat pana si dezgustul initial a ajuns sa se toceasca.
Totusi, ceea ce nu inceteaza sa ne frapeze in fiecare an – aceasta in sensul cel mai bun al cuvantului – este participarea celor umiliti si obiditi, ca sa preiau titlul unui roman dostoievskian, la acest pelerinaj. Intr-un fel este logic, dar in alt fel pare de necrezut ca tocmai aceia a caror sanatate este subreda si care mai au si o varsta inaintata sa se supuna fara sa cracneasca unei asemenea probe dificile. Nu cei bogati sau sanatosi se duc in primul rand la moaste, ci cei saraci si suferinzi. Acestia nu se gandesc o clipa ca, pana sa ajunga la cele sfinte, din cauza frigului indurat se pot imbolnavi mai rau. De altminteri tot ei tin posturile, si nu aceia care nu sufera de nici o afectiune. Pentru cineva din exterior, rece, flegmatic, sceptic si rationalist, asemenea manifestari au o coloratura primitiva. Unei persoane cu atributele de mai sus, genul acesta de evlavie pana in panzele albe nu-i place deloc. Considera ca intre standardele unei vieti civilizate si imbulzeala la o racla cu niste ramasite umane neputrezite exista o contradictie grava. Nu mai vorbim de bataia care are loc la fiecare inceput de an, de Boboteaza, cand credinciosii literalmente se imbrancesc si se calca in picioare ca sa faca rost de o sticla cu agheazma. Suntem noi atunci niste fiinte in acord cu timpul nostru sau ne-am intors intr-un Ev Mediu sumbru si barbar?
Evident, un asemenea paralelism tendentios nu le este favorabil bietilor pelerini. Cei care creeaza un aseme