Poarta a II-a a Cetăţii din Alba Iulia poate fi admirată, începând de astăzi, în toată splendoarea ei. Restauratorii au încheiat procesul de refacere a monumentului, distrus în urmă cu 72 de ani. Poarta a II-a a fost dărâmată în anul 1937, pentru a se permite accesul maşinilor de mare tonaj în zona în care a fost construit Obeliscul lui Horea, Cloşca şi Crişan.
La vremea respectivă, Cetatea din Alba Iulia reprezenta un simbol al opresiunii austro-ungare asupra românilor, lucru care justifică astfel de acţiuni de distrugere a unor părţi din acest ansamblu monumental. Cărţile de istorie atestă faptul că la construirea Cetăţii, între anii 1714 şi 1738, au muncit 10.000 de iobagi români.
Motorul economic al oraşului
La evenimentul de astăzi au participat locuitori din Alba Iulia, turişti, restauratori din toată ţara, reprezentanţi ai autorităţilor locale şi ai Ministerului Culturii şi Cultelor. „Prin această inaugurare se finalizează traseul primelor patru porţi ale Cetăţii. În doi-trei ani, cred că vor fi finalizate şi celelalte activităţi de restaurare, iar Cetatea va deveni motorul economic al oraşului“, a spus Dan Sabău, şeful echipei de restauratori care a lucrat la Poarta a II-a.
Obiectivul a fost refăcut după fotografii de epocă, şi cu ajutorul unor părţi din vechea poartă. Atlanţii (statuie reprezentând un bărbat, folosită ca element de susţinere) străjuiau intrarea în Muzeul Unirii, leii au fost găsiţi în incinta unei unităţi militare, iar o parte din piesele de piatră au fost descoperite în diferite locaţii din Alba Iulia.
Urmează Poarta a V-a
„Pe lângă ceea ce s-a realizat până acum, mai există două proiecte de 35 de milioane de euro, care au fost aprobate şi care vor fi puse în aplicare în următorii ani“, a afirmat primarul din Alba Iulia, Mircea Hava. Reprezentantul Minis