Cu toate că controlul tactil abia începe să-şi facă apariţia pe computere, tehnologia începe deja să propună alternative pentru touchscreen-uri. Printre cele mai populare se numără controlul prin gesturi şi controlul vocal, dar există şi tehnologii care se limitează la expresiile faciale ale utilizatorului.
În 2002, Tom Cruise juca rolul lui John Anderton în filmul “Raport Special” (Minority Report). De-a lungul filmului personajul lui Cruise interacţionează cu PC-urile prin gesturi. Având în vedere că învăţăm să comunicăm prin gesturi înainte să învăţăm să vorbim, putem spune că acest mod de interacţiune este unul foarte natural.
De la Wii şi Kinect la brăţara care citeşte impulsurile electrice emise de muşchi
Cei de la Nintendo au prezentat, în 2006, consola de jocuri Nintendo Wii, ale cărei controlere în formă de baghetă reacţionau la mişcare. Sony a urmat modelul şi a integrat în sistemul Playstation 3 o modalitate de control similară.
Game-changer-ul a venit de la cei de la Microsoft, în 2010. Aceştia au lansat Kinect, un sensor destinat consolei de jocuri Xbox 360 care le permite utilizatorilor să joace jocuri prin intermediul mişcării. Senzorul Kinect emite o reţea de raze infraroşii care stabileşte poziţia jucătorului şi îl transpune în ecranul televizorului.
De la lansare şi până luna trecută, au fost cumpărate în total 24 milioane de unităţi Kinect. Între timp senzorul nu a fost folosit numai pentru jocuri. Utilizatorii de rând îl pot folosi şi ca o telecomandă pentru consola Xbox, cercetătorii de la MIT l-au folosit pe un robot care detecta şi interacţiona cu oamenii pe baza gesturilor şi se încearcă şi integrarea senzorului cu browser-ul Chrome de la Google.
După ce americanii de la Microsoft au lansat Kinect, sud coreenii de la Samsung au implementat, în 2012, o tehnologie similară pe televizoarele lor inteligente. La