Porţia oficială de alcool a românului s-a redus substanţial în 2010, în favoarea autoconsumului. În medie, consumul de spirtoase s-a micşorat cu un litru pe cap de locuitor, iar cel de vin, cu 10%
Românii beau din ce în ce mai puţine băuturi alcoolice, că este vorba despre spirtoase ori vin. Afirmaţia se verifică însă numai la nivel oficial, spun reprezentanţii patronatelor de profil, care vorbesc despre scăderea consumului în ultimii doi ani pe fondul crizei economice. Asta nu înseamnă că în România nu se mai bea alcool de provenienţă autohtonă, pentru că autoconsumul a crescut, potrivit companiilor din domeniu.
Producătorii de băuturi spirtoase se plâng că recesiunea le-a dat afacerile peste cap. Astfel, de la şase litri pe cap de locuitor în 2009, consumul oficial a scăzut anul acesta cu un litru, până la cinci litri, potrivit Organizaţiei Patronale a Industriei Alcoolului şi Băuturilor Alcoolice - Garant. Faţă de 2008, românii au renunţat la 2,5 litri de vodcă, ţuică, palincă, brandy ori rachiuri din fructe - toate fiind băuturi produse pe piaţa locală. "Pentru acest an, estimăm un consum de 90-100 de milioane de litri, în scădere cu 15-20% comparativ cu anul trecut. Ca valoare, consumul din 2010 este estimat la circa 500 de milioane de euro", a declarat Romulus Dascălu, preşedintele Garant, citat de Mediafax. Scăderea pieţei spirtoaselor vine după ce anul trecut, consumul a scăzut cu peste 25% comparativ cu anul precedent.
Nici producătorii de vin nu stau mai bine cu afacerile. Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV), vorbeşte de scăderea cu 10% a pieţei în 2010. "Aşa s-a întâmplat şi în 2009 comparativ cu 2008. Sunt producători care au înregistrat creşteri de volum şi scăderi ale cifrelor de afaceri, dar şi producători care au avut scăderi pe ambele componente", a declarat Gheorghe pentru gândul