Pentru a conduce un autocar cu zeci de oameni la bord ar trebui, teoretic, să treci prin toate etapele învăţământului auto, să iei examene dintre cele mai grele şi să fii as şi al volanului, dar şi al legislaţiei rutiere. Practic, însă, un atestat se poate obţine mult mai uşor, cu ajutorul „şmecherilor din Ministerul Transporturilor“, acuză Augustin Hagiu, consultant şi fost lider patronal în domeniu.
Dacă maşina are mai puţin de 9 locuri inclusiv şoferul, ajunge şi un permis de categoria B, iar pentru maşinile cu mai multe locuri (indiferent câte) este necesară obţinerea unui permis de categoria D. Până aici nu e nimic uşor, permisul se obţine după examene destul de dificile.
Dar pentru a avea şi dreptul de a conduce vehicule comerciale mai ai nevoie de un atestat eliberat de un centru specializat în care se predau cursuri ceva mai aprofundate. Acest din urmă hop poate fi trecut mult mai uşor decât la prima vedere, dacă ai destui bani şi relaţiile necesare printre potentaţii zilei, arată specialistul.
„Examenul se dă la restaurant“
„În astfel de centre ar trebui să înveţi toată legislaţia rutieră, drepturile pasagerilor, diversele pericole care pot apărea în traseu, tehnici de comunicare cu pasagerii, atâtea şi atâtea alte lucruri specifice transportului public de persoane. Dar există destule cazuri în care în astfel de centre nici nu se fac cursuri, se plăteşte doar şcolarizarea, iar la examene nu prea se participă. Multe din centrele respective aparţin şmecherilor din Ministerul Transporturilor cu care dai examen doar la restaurant. Desigur, cu plicul de rigoare“, a declarat pentru „Adevărul“ consultantul în transporturi Augustin Hagiu, fost lider al mai multor federaţii patronale din acest domeniu.
El a mai arătat că nu e nevoie nici de o anumită vârstă, nici chiar de o anumită vechime la volan pentru a putea ajunge să