Cercetătorii belgieni au realizat un studiu pe o durată de 10 zile într-un lanţ de librării, comparând comportamentul de cumpărător pe care l-au avut clienţii, în funcţie de prezenţa sau de absenţa mirosului de ciocolată.
Dispozitive automatizate care eliberau în aer miros de ciocolată au fost plasate în două librării. Cercetătorii au monitorizat cu atenţie fiecare a cincea persoană care intra în librărie, dintr-un total de 201 clienţi, informează time.com.
Ei au observat în cazul respectivelor persoane o serie de comportamente "asociate achiziţiei", precum analizarea de la mică distanţă a unor cărţi, citirea rezumatelor acelor cărţi, parcurgerea unui tur complet al librăriilor, discuţii cu personalul librăriilor şi punerea mai multor întrebări în legătură cu anumite cărţi.
Astfel, clienţii erau de două ori mai dispuşi să analizeze de la mică distanţă anumite cărţi atunci când mirosul de ciocolată plutea prin aer, au fost de trei ori mai dispuşi să interacţioneze cu personalul librăriilor şi să pună întrebări după ce au parcurs un tur complet al librăriei.
Totodată, cercetătorii belgieni au descoperit că mirosul de ciocolată „ghidează“ atenţia spre cărţile despre preparate culinare, despre băuturi şi spre cele din categoria romanelor de dragoste şi mai puţin spre romanele istorice şi cele poliţiste.
În timpul experimentului vânzările au crescut cu 40% în categoriile potrivite cu mirosul de ciocolată şi cu 22% în restul categoriilor. Pe de altă parte, femeile au părut a fi mai dispuse decât bărbaţii să petreacă mai mult timp în librării şi să cumpere romane de dragoste şi cărţi cu specific gastronomic.
În mod similar, un studiu din 2008 publicat în Journal of Consumer Research a evidenţiat faptul că mirosul de biscuiţi cu ciocolată le face pe femei să devină mai dispuse să îşi cumpere articole vestimentare în mod impulsiv în compara