Bancile reduc dobanzile in principal la creditele noi, pentru care organizeaza si promotii, in timp ce clientii existenti suporta in continuare povara unor dobanzi ridicate din care bancherii spera sa-si acopere pierderile din credite neperformante.
Dobanzile la creditele noi in lei pentru populatie au scazut in aprilie cu doua puncte si jumatate, pana la o medie de 11,9% pe an, bancherii operand cele mai mari ajustari de costuri in cazul imprumuturilor pentru consum, unde promotiile au reaparut in aceasta primavara dupa o scadere a portofoliilor cu 5 miliarde de lei (1,2 mld. euro) in ultimele 14 luni, arata datele Bancii Nationale (BNR).
Marja de dobanda pe segmentul de retail (diferenta dintre dobanda medie la credite si cea la depozitele noi pentru populatie) a coborat astfel la 4,1% la sfarsitul lui aprilie, fata de 6,1% in luna anterioara. La creditele si depozitele in sold, chiar daca dobanzile scad, bancherii au continuat sa ridice marja de dobanda, care reprezinta o sursa importanta de venit, aceasta ajungand la 8,36% in aprilie.
Analistii spun ca prin taierile de dobanda la creditele noi bancile nu urmaresc neaparat o reluare agresiva a creditarii, ci pur si simplu s-au adaptat noilor conditii de pe piata generate de relaxarea politicii monetare de catre BNR.
"Miscarea descendenta ar fi avut loc mai repede daca nu ar fi existat incertitudinea ridicata in privinta evolutiei viitoare a ratelor de dobanda pe piata monetara. Nu cred ca putem vorbi de o cerere de credite in crestere semnificativa ca urmare a acestor evolutii. Este nevoie de scaderea in continuare a ratelor de dobanda la credite, insa este nevoie si de cresterea increderii consumatorilor. Or, ultimele date indica deteriorarea acesteia din urma", comenteaza Nicolaie Chidesciuc, economistul-sef al ING Bank.
Dobanzile pe termen foarte scurt de pe piata interbanca