Am descoperit cu placere analize statistice ale rezultatelor de la examenul de bacalaureat, realizate de blogeri priceputi in ale statisticii, Diana Coman, Mircea Popescu, Lucian Ancu.
Adaug la eforturile lor experienta mea de 30 de ani in interiorul sistemului si comisiilor de bacalaureat, cu intentia de a elabora concluzii cat mai aproape de realitatea din teren.
Mai intai histograma notelor medii obtinute de licee, realizata de Diana Coman, calculata dupa metodologia: “suma notelor obtinute / numar total de note acordate”.
Mircea Popescu isi explica astfel:
“In principiu, orice set de masuratori reale ale unei caracteristici reale a unor indivizi se vor imprastia pe distributia cunoscuta drept curba (sau clopotul) lui Gauss…. Contrar asteptarilor, in locul unei singure cocoase, situata undeva in centrul graficului, situatia reala prezinta doua cocoase : una chiar inainte de nota 5, una putin sub nota sapte. Explicatiile acestei particularitati remarcabile ar putea fi bineinteles multe si nenumarate. Totusi, eu cred ca-i una singura, evidenta si dureroasa….. Pur si simplu privim la doua Romanii, pe de-o parte cei ce (au acces la resurse, au ocazii si oportunitati, au carti in casa, familii functionale etc), pe de alta parte cei ce nu. Curba celor dintii este o gausiana ceva mai larguta centrata pe aproximativ nota 7.125. Curba celor din urma este o gausiana mult mai ingusta, centrata acut pe nota 4.75 (care, intimplator, este si nota traditionala a copiilor ce n-au nici o treaba cu scoala, dar sunt disciplinati la ore).”
Explicatia mai apopiata de realitate rezida, mai degraba, din: existenta unui singur traseu educational, cel liceal; inadecvarea curriculara la tipurile de inteligenta, caracteristici de invatare, motivarea in raport cu insertia in piata muncii; lipsa orientarii scolare si profesionale de cali