Întrebare pusa între paranteze, caci nu stim cat sau cum au receptat invitatii straini discursurile prelungite ale unor laureati. Dar asta e o alta poveste, printre multiplele peripetii ale Galei strabatand perioade mai putin favorabile, pana la instalarea amfitrionului sau la conducerea institutiei care o gazduieste. Merita totusi efortul de a-i descifra întelesul, ce depaseste, oricum, într-un context marcat de acute contradictii (asemanator, vorba marxistului, luptei dintre vechi si nou, acum în malaxorul tranzitiei), caracterul de fapt monden. Sa convenim mai întai ca simbolul primeaza, nu figuratia, oricat de stralucitoare, pusa în joc pentru un efect garantat. Regele Simeon al II-a al Bulgariei si Regina Margareta, dar si perechea princiara a Casei Regale a Belgiei, tara ce gazduieste Comisia Europeana, de la care asteptam promovarea în UE, trebuie sa fi beneficiat de un bun translator, pe langa documentatia aferenta despre teatrul de la noi. In caz contrar, pe langa intraductibilul cascat, protocolarul mesaj de unitate & solidaritate... S-au aflat în loja oficiala de la Sala Mare a TNB rezervata pana în ’89 dictatorilor comunisti (excedat de spectrul "continuitatii", regizorul Andrei Serban schitase nu demult un proiect demolator, incompatibil, cum s-a vazut, cu mentalitatea curenta), în compania membrilor Casei Regale romane, alaturi de politicieni republicani autohtoni. De altfel, si prin evolutia împrejurarilor în 2007, Gala UNITER va avea loc la Sibiu. La a XIV-a editie, spectacolul montat de regizorul Cornel Todea a fost unul auster prin comparatie cu cele anterioare, sobrietate pretinsa într-un fel de prezenta înaltelor figuri reclamand un anume set de valori. Intentia de a focaliza atentia asupra personalitatii artistilor distinsi gratie juriilor îndrituite, doua la numar, e deja un punct castigat. In al treilea rand, d