Regii români ai asfaltului au câştigat anul trecut cel puţin jumătate din contractele de 2,4 miliarde de euro atribuite în infrastructura rutieră de Ministerul Transporturilor şi Ministerul Dezvoltării, potrivit unor estimări ale ZF, dar de cele mai multe ori nu s-au concurat unii pe alţii în licitaţiile mari - de drumuri judeţene şi naţionale - , ci au rămas "aproape de casă", mizând pe avantajul "terenului propriu".
Spre exemplu, Spedition UMB şi Tehnostrade, două companii controlate de Dorinel Umbrărescu, cu sediul în Bacău, au câştigat în 2011 contracte de cel puţin 388 milioane de euro în regiunea Moldovei, în timp ce Romstrade, firmă controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, cu sediul în judeţul Giurgiu, a ales zona de sud, Oltenia şi Muntenia, unde şi-a adjudecat proiecte de cel puţin 258 milioane de euro.
Situaţia este similară în cazul constructorului Straco Grup din Bucureşti, controlat de fraţii Alexandru şi Traian Horpos şi care anul trecut a câştigat proiecte de cel puţin 111 mil. euro în Muntenia.
În 2012, pariul regilor asfaltului ar putea fi cei 111 kilometri de autostrăzi în valoare de 1,1 miliarde de euro pe care Ministerul Transporturilor se pregăteşte să îi scoată la licitaţie în prima parte a acestui an, dar şi reabilitări de drumuri judeţene şi locale de circa 1,6 miliarde de euro, licitate de Ministerul Dezvoltării anul trecut, însă care încă nu şi-au aflat câştigătorii.
Cea mai mare parte a contractelor câştigate în 2011 de constructorii români, fie pe cont propriu, fie în consorţiu cu alte firme, se referă la proiecte de construcţii şi reabilitări de şosele aflate în regiunile în care companiile îşi au sediul, potrivit unei analize a ZF pe baza contractelor atribuite de Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltării sau consiliile judeţene anul trecut. De la modernizări de drumuri judeţene ş