Mici atentii, cadouri simbolice, tichete cadou in valoare de maxim 150 de lei. Acestea sunt primele de Paste acordate salariatilor din companiile private, care, inca de la inceputul anului reduc bugetele sau chiar apeleaza la disponibilizari.
“Primele de Paste au cam fost taiate din bugetele companiilor, fie ele mari sau mici. Companiile mari inca ofera daruri neinsemnate sau chiar prime pentru zilele de sarbatoare, dar cu bugete extrem de restranse, cu 50-60% mai mici decat in anii anteriori”, a spus Dana Pascu, managing partner al firmei de recrutare HR Business Consulting.
In anii trecuti primele de Paste contineau tichete cadou, de multe ori dublate, sau acordarea unui procent din salariul net al angajatului. In prezent sistemul de calcul al primelor poate avea un impact negativ asupra imaginii companiilor ce se confrunta cu probleme financiare. "Efectele crizei traduse in venituri mai mici, discounturi mari, profit aproape inexistent si lichiditatea redusa vor schimba politica de recompensare a angajatilor, iar primele vor avea directa legatura cu performanta firmei si a salariatului", a mentionat Kurt Weber, managing partner al companiei de consultanta Horvarth & Partners .
Companiile furnizoare de tichete au observat insa o crestere a cererilor pentru tichetele cadou. Accor Services, cea mai importanta companie de pe piata tichetelor,estimeaza ca 30% din cele 35 000 de companii din portofoliu vor aacorda tichete cadou,
a peste 35 000 de companii, cu peste 1 500 000 de salariati, in timp ce Sodexho, al doilea mare jucator, acorda tichete cadou la peste 11 000 de companii.
Tichetele achizitionate de companiile-client si acordate salariatilor de Paste, in limita sumei de 150 lei per beneficiar, sunt deductibile fiscal si integral scutite de plata taxeor si impozitelor salariale si patronale. In acest fel, companiile isi pot permite