Am încercat să ating principalele chestiuni la care trebuie să fim atenți atunci când analizăm amendamentele constituționale.
Scriam săptămâna trecută despre amendamentele constituționale (Textul – aici) care transformă parlamentul într-o superputere, rupând astfel echilibrul între puterea legislativă, cea executivă și cea judecătorească. Conform noii Constituții, parlamentul este „organul reprezentativ al poporului român, forul suprem de dezbatere și de decizie al națiunii și unica autoritate legiuitoare a țării“ – spre deosebire de formularea Constituției actuale, care spune că parlamentul „este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării“. Pe scurt, dacă, în redactarea actuală, Constituția consacră prevalența parlamentului în ceea ce privește reprezentarea poporului și legiferarea, de mâine parlamentul capătă supremația absolută și în ceea ce priveşte dezbaterea și decizia privind orice chestiune disputată. Parlamentul devine ultima instanță de decizie chiar și în chestiuni care exced competențele sale fundamentale. Restul amendamentelor constituționale trebuie citite prin această prismă – de fiecare dată când este neclar cum va fi interpretat un anume text, trebuie să ne reamintim că parlamentul este cel care va da, adesea, interpretarea finală. Referendumul
Text propus – Preşedintele României sau cel puţin 250.000 de cetăţeni cu drept de vot pot cere poporului să-şi exprime voinţa, prin referendum, cu privire la probleme de interes naţional, cu excepţia celor referitoare la revizuirea Constituţiei. Iniţierea referendumului se aprobă de parlament, prin hotărâre, cu votul majorităţii membrilor săi. Text actual – Preşedintele României, după consultarea parlamentului, poate cere poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de interes naţional. Diz