Clarobscurul din tablourile lui Rembrandt a revoluţionat pictura în secolul al XVII-lea, şi astăzi clarobscurul din biografia lui şi din vieţile altor mari artişti a generat o altfel de revoluţie, aproape invizibilă în literatură: a apărut şi proliferează o formulă de roman ce explorează episoadele din care s-au născut capodopere.
Aşa s-a născut o mică bijuterie ce explică un tablou misterios al lui Vermeer - Fata cu cercel de perlă de Tracy Chevalier. Scriitoarea mărturisea că a avut multă vreme sub o ochi o reproducere a tabloului, că atât chipul fetei cu turban albastru (cum mai este numit tabloul), surâsul ei i-a dezlănţuit mai întâi imaginaţia, apoi interesul documentar. Un fenomen similar a trăit Lynn Cullen, care, s-a simţit atrasă de două tablouri de Rembrandt: Batşeba - portretul Hendrickjei Stoffels, a cărei privire îndurerată îţi frânge sufletul şi după atâtea secole, şi portretul lui Nicolas Bruyning, tânărul cu zâmbet nostalgic şi chip fermecător.
Lynn Cullen a cercetat viaţa pictorului şi istoria Amsterdamului vremii, intrigată de Hendrickjie Stoffels, care i-a fost soţie doar după legea firii (astăzi termenul adecvat ar fi cel de concubină), de copiii lui Rembrandt, de scandalurile care i-au însoţit creaţiile, ca şi personalitatea ieşită din comun în epocă. A făcut din Cornelia, fiica Hendrickjei, eroină şi narator în "Eu sunt fiica lui Rembrandt"*, evocând împrejurările în care a pictat Rembrandt cele două tablouri ce au fascinat-o.
Personajul ce acaparează este Rembrandt, sfidător şi convins că harul său ţine de voinţa lui Dumnezeu, cu ochiul atent la dramele din jur, transpuse în portrete zguduitoare. Toţi se rotesc în jurul lui, atraşi parcă de o forţă magnetică: Titus, fiul iubit, dar fără talent la pictură, Cornelia - fiica atât de profundă şi îndrăzneaţă, Neel - ucenicul devotat. Nu pot şi nici nu vor să iasă de pe orbi