Ultimul trimestru al anului 2011 a adus veşti bune de la o serie de indicatori macro privind economia, semnalele încă pozitive de la producţia industrială şi comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator al consumului populaţiei - fiind încurajatoare. Unii analişti şi-au îmbunătăţit prognozele privind creşterea economică din 2011 spre 2,5-3%.
Volumul cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul a urcat în noiembrie cu 1,9% faţă de aceeaşi lună din 2010, pe serie ajustată. Noiembrie a fost a doua lună consecutivă de creştere, după ce în octombrie s-a înregistrat un avans comparabil, de 2%. Semnele pozitive au venit după ce în primele nouă luni ritmul de scădere a fost de aproximativ 5%, iar în 2009 şi 2010 s-au înregistrat scăderi de 10% şi, respectiv, 5,5%.
Decembrie ar trebui să aducă un nou rezultat pozitiv, având în vedere că românii cheltuie mai mult cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Retailerii şi-au pus toate speranţele în luna decembrie, considerată cea mai bună din an din punctul de vedere al vânzărilor, şi speranţele le-au fost confirmate de realitate, vânzările fiind peste cele din aceeaşi perioadă din 2010.
Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete - evoluţie (INS)
Contribuţia pozitivă din producţia agricolă excepţională din 2011 s-a văzut atât în trimestrul al treilea, cât şi în ultimele trei luni ale anului, ceea ce se va reflecta în mod pozitiv şi în consumul populaţiei prin componenta autoconsum.
Creşterile din octombrie şi noiembrie ale cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul nu au reuşit să compenseze scăderile din prima parte a lui 2011, astfel că pe ansamblul primelor 11 luni, s-a înregistrat o scădere de 4%.
Unii analiştii au devenit mai optimişti decât Guvernul în privinţa creşterii economice pe ansamblul anului 2011, anticipâ