Recent au fost dezvăluite mostre din noul hatchback compact în cinci uşi Mazda 3 model 2014, însă lansarea oficială se va face abia din toamnă, la Salonul auto de la Frankfurt 2013 (10-22 septembrie). Cum orice model japonez vine cu o adevărată filosofie asiatică în spate, noul model vorbeşte în limbajul Kodo, care se traduce prin “sufletul mişcării”, adică acelaşi stil reprodus şi pe suratele mai mari, Mazda 6 ori SUV-ul CX-5.
În ceea ce priveşte aspectul noii Mazda 3, era imperativă o revitalizare amplă a aspectului vechii generaţii ce rămăsese un pic tern şi în solitudine, din pricina faptului că rudele sale migraseră spre un stil tineresc şi atractiv.
Noul gabarit nu este spectaculos (minus 60 kg), nici dimensiunile exterioare, dar suficient cât să conteze şi să facă diferenţa. Compacta “zoom zoom” pe 2014 măsoară 4.465 mm lungime (+ 5mm), 1.795 mm lăţime (+ 40 mm), o înălţime la plafon redusă cu 2 cm, de la 4.470 mm la 4.450 mm, în vreme ce distanţa între axe upgradată la 2.700 mm are un plus de 60 mm. Portbagajul creşte doar marginal, de la 340 litri la 350 litri. Coeficientul aerodinamic Cx a scăzut la doar 0,275.
Interiorul se îndepărtează de linia stilistică replicată pe limuzina Mazda 6 ori crossoverul CX-5, noua planşă de bord preferată pentru noua Mazda 3 aducând cu filosofia de design interior întâlnită pe actuala generaţie Seria 3 de la BMW. Astfel, de acum gazda sistemului de infotainment este un monitor separat, nemaifiind integrat în corpul planşei bord, în vreme ce gurile de ventilaţie centrale sunt înguste şi întinse pe orizontală. Ocheanul ceasului de bord şi cele două ramificaţii din dreapta şi stânga acestuia par inspirate de la noul Volvo V40.
Spre deosebire de versiunile de bază cu puteri sub 150 CP de pe VW Golf 7 ori Seat Leon 3, japonezii înzestrează Mazda 3 încă de la entrylevel cu o suspensie spate Multi- Link ce creşt