Persoanele fizice şi juridice au obligaţia să-şi actualizeze datele la băncile unde au deschise conturi de debit sau de credit, până la 31 martie. După această dată, clienţii care nu au completat formularele de actualizare vor avea conturile blocate până când vor merge la bancă pentru actualizare. Măsura de actualizare a datelor este prevăzută în regulamentul BNR nr. 9/2008, conform căruia băncile şi instituţiile financiare nebancare trebuie să îşi actualizeze baza de date cu informaţii despre clienţi cel mai târziu în "18 luni de la aprobarea la nivelul organelor de conducere ale instituţiei a normelor de cunoaştere a clientelei". Iniţial, termenul a expirat în jurul datei de 1 octombrie, însă Banca Naţională a României a mai acordat o prelungire cu încă şase luni pentru aplicarea legii.
La 31 martie, această perioadă va expira la multe bănci, astfel încât, după această dată, băncile nu vor mai putea să efectueze operaţii bancare în conturile clienţilor care nu şi-au actualizat datele.
Atenţie! Unele bănci au profitat de reglementările impuse de BNR, şi în formularele întocmite pentru a fi completate au introdus diverse clauze prin care clienţii sunt de acord să nu mai fie înştiinţaţi în scris dacă li se modifică dobânda la credite sau prin care îşi dau acceptul ca datele personale să poată fi utilizate şi în scopuri comerciale şi de marketing.
Nu trebuie, dacă nu vreţi, să completaţi şi aceste informaţii. De aceea este bine să ştiţi exact care sunt cerinţele obligatorii impuse de BNR.
HAI LA BANCĂ!
Majoritatea băncilor îşi contactează clienţii telefonic, pe e-mail sau chiar prin anunţuri la bancomate, prin care îi cheamă la bancă pentru actualizare. Şi Asociaţia Română a Băncilor (ARB) invită clienţii instituţiilor de credit din România - persoane fizice şi juridice - să procedeze în cel mai scurt timp la comp