Ultimele rezultate privind vanzarile de la Biroul Roman de Audit al Tirajelor, valabile pe iulie-septembrie 2008 si aparute pe site saptamana trecuta, inseamna victoria definitiva a tabloidelor asupra ziarelor quality in Romania. Am scris si in Evenimentul zilei, sambata, ca la o piata de aproximativ 851 de mii de exemplare - pentru cele 13 titluri auditate -, aportul "Libertatea", "Click!" si "Cancan" este de nu mai putin de 53 la suta.
Topul cotidienelor romanesti "bate in cuie" tabloidele pe primele trei locuri. "Jurnalul national" retrogradeaza sub cotidienele sportive, ceea ce inseamna ca avem un top 5 compus din bulevardiere si sport.
Prin comparatie cu cei 53% dati de cele trei tabloide, cele sapte quality-uri ("Jurnalul national", "Romania libera", "Evenimentul zilei", "Adevarul", "Gandul", "Cotidianul" si "Ziua") insumeaza doar 237 mii de exemplare sau 28 la suta din piata.
Precum se vede, singurul titlu quality care creste semnificativ (47%) este "Adevarul", care a avut in ultima vreme o politica agresiva de inserturi (DVD-uri si carte). Pentru comoditate, am calculat media pe trimestrul al III-lea din 2007 ca media mediilor lunare - cifra reala e foarte putin diferita si nu schimba cu nimic ierarhiile.
Impresia generala de piata in picaj este modificata nu doar de ascensiunea "Click!" si "Cancan", ci si de totalul pietei. Comparatia pe cele 13 titluri arata ca avem o crestere de 8,82 la suta, notabila. Explicatia vine din faptul ca "Libertatea" n-a pierdut decat 40 si ceva de mii de exemplare, dar cele doua nou-venite au castigat cam 240 de mii.
Patriciu e al doilea mare publisher de cotidiene
Interesant e si ce se intampla daca desenam piata in functie de tiraje vandute, pe marii proprietari, tot pe ultimul trimestru auditat, iulie-septembrie 2008.
"Adevarul" si "Click!", titluri