La zece ani de la moartea sa, prinţesa Diana este încă un star. ën mass-media întîlnim frecvent omagii şi relatări despre viaţa sa, iar publicul din întreaga lume le urmăreşte cu pasiune. A devenit oare Diana o sfîntă de tip nou şi dacă da, ce ne spune acest lucru?
Am aflat ce înseamnă cultul Dianei în 2004, cînd am fost în Hyde Park, în ziua în care regina a inaugurat Princess Diana Memorial Fountain. M-am trezit în mijlocul unui grup de femei de vîrsta a doua care purtau jachete şi pălării acoperite cu insigne. Arătau ca suporterii unei echipe de fotbal, cu singura diferenţă că insignele aveau pe ele chipul Dianei, şi nu pe cel al lui David Beckham. Am intrat în vorbă cu ele şi am aflat că hainele lor, genţile şi pantofii erau făcute după modelul celor pe care le purtase Diana. Unele aveau acasă chiar o "cameră Diana", plină cu obiecte ce aminteau de prinţesă. Părea că vieţile lor se învîrteau în jurul unei femei care murise cu şapte ani în urmă. Sculptorul italian Luigi Biaggi a oferit propria viziune asupra acestui fenomen printr-o statuie a Dianei, într-o atitudine şi cu veşminte amintind de Fecioara Maria. El a dorit să arate astfel cum celebrităţile au luat locul, astăzi, figurilor religioase. Margaret Evans, o cercetătoare britanică, a analizat elogiile aduse de admiratori Dianei după moartea sa şi a descoperit că unii vorbeau despre ea ca despre o sfîntă sau un înger, iar cîţiva o comparau direct cu Isus.
La moartea prinţesei au apărut tot felul de teorii ciudate, inclusiv ideea că serviciile secrete britanice au ucis-o pentru că reprezenta o ameninţare pentru tron. S-a mai spus că trăia fericită cu noul ei iubit, Dodi al-Fayed, şi că a înscenat întregul eveniment pentru a scăpa de expunerea mediatică. Apoi - semn al morţii unei figuri cvasidivine -, s-a descoperit, pasămite, o profeţie privind moartea sa în versurile cîntăreţului şi compoz