După ce a trecut printr-un faliment dureros, gigantul auto General Motors se reîntoarce pe bursă într-o formă mult mai bună: are profit, a scăpat de mărcile păguboase şi vrea să scoată statul cât mai repede din acţionariat.
Discursul care va însoţi listarea General Motors va scoate la înaintare redresarea financiară a companiei, noile linii de modele în frunte cu Chevrolet Volt şi dezvoltarea operaţiunilor din China şi alte pieţe internaţionale, scrie The New York Times.
Ce nu va fi inclus în prezentare? Rolul extraordinar pe care guvernul american l-a jucat în revenirea celui mai mare constructor de automobile al ţării.
Deşi ajutorul guvernamental de 50 de miliarde de dolari a salvat GM de la lichidare anul trecut, administraţia Obama a depus mari eforturi pentru a se distanţa de orice impresie că ar conduce compania. O astfel de impresie, spun oficialii, ar putea avea un efect negativ asupra valorii participaţiei contribuabililor americani în cadrul companiei.
Totuşi, interviurile cu executivi ai GM şi oficiali federali arată că deciziile luate de guvern au jucat un rol crucial în stabilirea conducerii companiei, a strategiilor sale de business şi acum a ofertei sale iniţiale de acţiuni, în urma căreia va fi atrasă o sumă estimată la 10,6 miliarde de dolari, iar participaţia contribuabililor în cadrul companiei va scădea de la 61% la sub 40%.
Supravegheaţi de la Washington
Surse familiare cu relaţia dintre GM şi Trezorerie spun că Ron Bloom, consilier al secretarului Trezoreriei Timothy Geithner, este informat în legătură cu deciziile analizate de managementul şi boardul GM înainte ca acestea să se materializeze.
Marii investitori privaţi ca Kirk Kerkorian şi Warren Buffett se implică rar în administrarea de zi cu zi a companiilor în cadrul cărora deţin participaţii. În schimb, aceştia tind să recomande p