Taxa de prima inmatriculare nu incalca legislatia europeana doar fiindca pe piata nationala exista vehicule echivalente anterior introducerii taxei, care nu au fost supuse platii acesteia, insa taxa trebuie redusa pe cat posibil si grila de calcul trebuie sa tina cont de cat mai multi factori care afecteaza deprecierea, sunt cateva din raspunsurile avocatului Curtii Europene de Justitie la o cerere facuta de Tribunalul Sibiu pornind de la cazul unui roman care sustine ca taxa auto aplicata la noi contravine "vadit" normelor europene. Cetateanul in cauza a platit o taxa de peste 2.000 de euro pentru a-si inscrie in tara o masina pe care a dat 6.600 de euro in Germania.
Cazul unui om nemutumit de valoarea taxei auto
Totul a inceput in 2008 cand un sibian, Ioan Tatu, a cumparat din Germania un Mercedes de 11 ani vechime pe care a dat 6.600 euro si pentru care a platit in tara 2.000 de euro pentru a-l inmatricula. Masina dispune de motor de 2,1 litri si e conforma normei Euro 2.
Ioan Tatu a introdus o actiune la Tribunalul Sibiu, solicitand sa i se restituie valoarea taxei achitate, sustinand ca taxa in cauza discrimineaza vehiculele de ocazie importate din alte state membre, in conditiile in care, in cazul vehiculelor importate, taxa va fi integral aplicata cu ocazia primei inmatriculari in Romania, in timp ce, pentru cele care fusesera inmatriculate in Romania anterior introducerii taxei, aceasta nu va fi, in realitate, perceputa.
Tribunalul Sibiu a decis sa adreseze Curtii Europene de Justitie urmatoarea intrebare preliminara: "Contravin dispozitiile OUG nr. 50/2008 cu modificarile ulterioare dispozitiilor [articolului 110 TFUE]; se instituie intr-adevar o masura vadit discriminatorie?"
Articolul invocat suna astfel:
"Niciun stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite in