Taxele mari şi conflictele din acest an din ţările bogate în petrol au adus preţuri-record la motorină şi benzină. Accizele cresc din nou de la 1 ianuarie, ceea ce înseamnă alte scumpiri.
Anul acesta a fost unul foarte greu pentru şoferi, întrucât ei au fost nevoiţi să dea piept cu preţuri-record la carburanţi. Problemele au început chiar din prima zi a anului 2011, când accizele - care înseamnă circa 30% din preţul final - au crescut cu 3%. La aceasta s-a adăugat şi faptul că, de la 1 ianuarie 2011, ponderea biocarburanţilor a crescut de la 4% la 5%, ceea ce a pus o nouă presiune pe preţ (cotaţiile componentelor bio sunt mai mari decât ale combustibililor clasici). Prin urmare, carburanţii s-au scumpit brusc cu opt-zece bani şi cu toţii ne aducem aminte de protestele care au urmat în benzinării: şoferii s-au răzbunat, blocând căile de acces la pompe sau alimentând de doar câţiva bani şi plătind cu mărunţiş.
Conflictele din Africa ne-au scumpit benzina
După câteva luni urma să aflăm că, de fapt, debutul anului nu era nimic pe lângă ce urma să se întâmple. În ţările arabe şi în cele din Africa de Nord şi Orientul Mijlociu au urmat conflicte înfiorătoare, soldate cu morţi, căderi de regimuri opresive şi embargouri economice. Problemele din aceste ţări, extrem de bogate în ţiţei, au lovit puternic piaţa petrolieră mondială, iar preţurile s-au dus în sus în prima parte a anului, spre cotaţii de peste 120 de dolari pe baril, care nu mai fuseseră atinse din 2008.
În România, şocul nu a întârziat să se propage. La mijlocul lunii aprilie, pompele din benzinării afişau recordul istoric de şase lei pe litru pentru cele mai scumpe sortimente de carburanţi. Abia la finalul verii a început să se vadă o relaxare a preţurilor. Însă chiar dacă acest lucru înseamnă să râdem cu un ochi, cauzele sale ne fac să plângem cu celălalt: este vorba despre turbulenţele