O voce la Bruxelles pentru capitalul românesc devine o chestiune esenţială, din mai multe perspective. În primul rând, pentru că acolo se decid din ce în ce mai multe lucruri care îl afectează - pozitiv sau negativ; în al doilea rând, pentru că şi omologii săi naţionali din Uniunea Europeană sunt din ce în ce mai prezenţi; şi, nu în ultimul rând, pentru că de multe ori contactele legislative utile se întrepătrund cu oportunităţi de business transnaţional.
Bucureştiul e important, ca şi relaţia cu autorităţile naţionale, dar să nu neglijăm Bruxelles-ul, unde se decide peste 75% din legislaţia aplicabilă în Uniunea Europeană. "European" e noul "naţional". Proactivitatea capitalului românesc e necesară deoarece de multe ori "ne sesizăm" prea târziu, nefiind reprezentaţi în oraş cum se cuvine, informaţional şi ca putere de lobby. Fără o informare promptă juridică, tehnică, economică, e greu de elaborat o poziţie naţională care să poată fi eficientă, ca proiecţie şi acţiune. Reprezentarea poate fi comună, la nivel de industrie (aici felicit energia, care s-a mişcat mai bine decât restul sectoarelor), sau per ansamblul economiei, la nivelul, de preferinţă al tuturor patronatelor.
Totodată, dacă există un domeniu în care argumentul de tip "şi alţii o fac" e corect, acesta este. De ce? Simplu - miza e enormă. Capitalul francez se mişcă bine cu MEDEF-ul la Bruxelles (patronatul francez), la fel şi capitalul german, fie la comun (BDI), fie individual (la nivel de giganţi industriali, auto şi nu numai). E foarte important ca şi capitalul românesc să înţeleagă că un birou la Bruxelles sau o consultanţă externă nu sunt o investiţie "în eter", ci o chestiune de supravieţuire pe termen mediu şi lung. Dacă nu ştii să anticipezi şi să influenţezi mediul decizional, nu ai un viitor sustenabil, căci eşti mereu luat prin surprindere.
Nu în ultimul