Interesant este că ceea ce Guvernul Ponta prezintă ca o măsură de deblocare a situaţie create la Tarom, privind contractele de asigurări, este de fapt o măsură prin care se repară o greşeală făcută de acelaşi guvern. O recunoaşte, indirect, chiar actualul şef al ANRMAP.
Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă prin care scoate Tarom de sub incidenţa legii privind achiziţiile publice. Premierul Victor Ponta a explicat necesitatea acestei ordonanţe prin faptul că, în caz contrar, „de săptămâna viitoare aeronavele Tarom trebuie să stea la sol” deoarece le expiră asigurarea, iar licitaţia organizată în acest scop este blocată.
“Am ajuns să dau ordonanţă de urgenţă ca să scot Tarom de la procedura prevăzută de Ordonanţa 34 (OUG 34/2006 privind achiziţiile publice, n.r.) Ştiţi de ce? Pentru că Tarom, aşa cum face în fiecare an, trebuie să-şi asigure aeronavele, ca să poată să zboare cu ele. Şi au făcut procedura (de achiziţie pubilcă, n.r.), au vrut să semneze contractul cu o firmă, nu ştiu care, după care o altă firmă, evident ASTRA a domnului Adamescu, sau cum îl cheamă, s-a dus la şmecherii de la CNSC, care au spus: «Nu, domnule, se suspendă până nu câştigă ASTRA». Şi ne trezim săptămâna viitoare că aeronavele Tarom trebuie să stea la sol şi nu mai zboară”, a explicat Victor Ponta, la un post tv.
În textul ordonanţei se precizează că sunt necesare „măsuri urgente, pentru eliminarea blocajelor ce au loc în activitatea curentă a operatorilor din transportul aerian care îşi desfăşoară activitatea pe o piaţă concurenţială”.
Cum s-a ajuns la acest blocaj?
Operatorii de transport aerian au fost incluşi în categoria de “autoritate contractantă” prin Ordonanţa de Urgenţă 77/2012, aprobată de acelaşi Guvern Ponta. Cu alte cuvinte, în lipsa acestei prevederi, blocajul actual nu mai exista.
Este autoritate contractantă “orice regie autonomă sau