Grupul nipon Toyota este pregătit ca anul acesta să revină în fruntea plutonului celor mai mari producători auto din lume, iar pentru locul doi se luptă umăr la umăr constructorul german Volkswagen (VW), campionul Europei, şi grupul american General Motors (GM), în timp ce industria de profil se îndreaptă spre un an record, în pofida crizei de pe piaţa europeană.
În 2008, GM a pierdut titlul de cel mai mare producător auto din lume, deţinut timp de 77 de ani, în favoarea constructorului japonez, dar şi-a recâştigat coroana anul trecut după ce lanţurile de producţie şi distribuţie ale Toyota au fost perturbate de cutremurul devastator şi valurile tsunami care au lovit Japonia în primăvara anului trecut şi de inundaţiile din Thailanda. Însă Toyota şi-a revenit şi conduce în clasamentul vânzărilor auto pentru primele trei trimestre ale acestui an, cu 7,4 milioane de unităţi, faţă de cele 6,95 milioane de maşini vândute de GM şi 6,9 milioane de unităţi livrate de VW, inclusiv Porsche.
Per ansamblu, vânzările de automobile şi camioane de anul acesta la nivel global vor depăşi pentru prima dată în istorie 80 milioane de unităţi, livrările făcute pe piaţa japoneză şi cea americană compensând declinul din Europa, potrivit estimărilor companiei de consultanţă în domeniul industriei auto LMC Automotive.
Vânzările auto din UE au înregistrat în primele nouă luni ale anului cel mai redus nivel din ultimii 19 ani, conform datelor ACEA. Producătorii auto francezi Peugeot-Citroën şi Renault, dar şi competitorul lor italian Fiat au înregistrat cele mai mari scăderi ale vânzărilor din cauza recesiunii din zona euro.
În schimb, cele trei companii de pe podium, Toyota, GM şi VW, au beneficiat de refacerea pieţei auto din SUA, care se îndreaptă spre al treilea an consecutiv de creştere după colapsul din 2009 ajutată de sprijinul financiar acordat de statul americ