SEMNAL ● Accesul la documente se face cu dublă măsură
Decizia Curţii Constituţionale, care a lăsat CNSAS fără bază legală de funcţionare, a reaprins discuţiile în jurul arhivelor comunismului. Oameni "de bine" de la asociaţii, fundaţii, institute şi alte organizaţii guvernamentale sau nonguvernamentale, precum şi tagma întreagă a "meseriaşilor" cu vechime în talk-show-uri s-au mobilizat rapid, oferind soluţii mai mult sau mai puţin aiuritoare.
SEMNAL ● Accesul la documente se face cu dublă măsură
Decizia Curţii Constituţionale, care a lăsat CNSAS fără bază legală de funcţionare, a reaprins discuţiile în jurul arhivelor comunismului. Oameni "de bine" de la asociaţii, fundaţii, institute şi alte organizaţii guvernamentale sau nonguvernamentale, precum şi tagma întreagă a "meseriaşilor" cu vechime în talk-show-uri s-au mobilizat rapid, oferind soluţii mai mult sau mai puţin aiuritoare.
Discuţia nu e nouă, din 1989 încoace "lupta cu trecutul" ocupând agendele celor care s-au vrut a fi numiţi "oameni politici". În 2006, sub genericul "Ceaţă şi fum", Jurnalul Naţional a susţinut o amplă campanie de presă care a prezentat cititorilor cum au intrat în afara legii arhivele comunismului românesc în aventura unor trasee dubioase, gestionate şi vămuite de diverşi decizionali. Cu prilejul documentărilor făcute pentru materialele publicate pe parcursul unei jumătăţi de an, am încercat să desluşim şi mecanismul de funcţionare a CNSAS – o instituţie fondată cu întârziere după un model funcţionabil, poate, în 1990. Investigaţiile reporterilor noştri au condus la alcătuirea unui adevărat Jurnal de front al războiului SRI – CNSAS. Despre conţinutul şi drepturile civice asupra arhivelor comunismului, parte a patrimoniului naţional, s-au pronunţat atunci în Jurnalul Naţional politicieni, cercetători, jurnalişti şi arhivari, selectaţi e