Piaţa auto din românia se află într-o situaţia de declin continuu, în primele cinci luni ale anului fiind înregistrată o scădere dramatică de 18,6% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit Mediafax. Singura veste bună vine din direcţia exporturilor de autovehicule, care au crescut cu 22,5%.
În primele cinci luni ale anului au fost comercializate 23.245 autoturisme, ceea ce înseamnă o scădere chiar mai mare decât a întregii pieţe, de 19,8%, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Vânzările sunt susţinute în continuare de achiziţiile realizate de către companii (85% din total în luna mai), cele către persoanele fizice continuând să scadă până la un minim de doar 15% din total. Comparativ, în mai 2012, lună în care Programul Rabla funcţiona deja în mod efectiv, acest raport era de 49% persoane fizice şi 51% persoane juridice.
"Continuă să se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aproximativ 86.000 unităţi la autoturisme şi 18.400 la vehicule comerciale, au o creştere de 42%, respectiv 10% faţă de 2012. Din aceste cifre rezultă că la fiecare autovehicul (autoturisme şi vehicule comerciale) nou vândut în România au fost aduse alte 3,7 rulate, raport totuşi în scădere faţă de luna anterioară, când acesta era de 4/1", potrivit APIA.
Asociaţia notează că şi pe plan european au fost scăderi, principalele ţări înregistrând diminuări importante (Franţa -11,9%, Italia -11,2%, Germania -8,8%).
Topul celor mai bine vândute mărci în primele cinci luni este format din: Dacia (6.638 unităţi vândute - 28,6% din total), Volkswagen (2.747 unităţi/ 11,8%), Skoda (1.917 unităţi/ 8,2%), Renault (1.355 unităţi/ 5,8%), Ford (1.266 unităţi/ 5,4%) şi Hyundai (1.204 unităţi/ 5,2%). În ceea ce priveşte vânzarea de vehicule comerciale uşoare scăderea a fost de doar 8,2%