O brinza poloneza, recunoscuta si in UEFoto: wikipedia.org
Roquefort-ul frantuzesc ori parmezanul italian sunt printre cele mai celebre marci regionale inregistrate la nivelul Uniunii Europene. Din aceasta luna, lor li se va adauga insa si un sortiment de brinza afumata, Oscypek, produsa de ciobanii din muntii Tatra.
Succesul producatorilor polonezi, care au reusit sa isi inregistreze marca este de remarcat in conditiile in care, dintre produsele alimentare specifice Europei de est, numai berea ceheasca mai este o marca regionala recunoscuta. Intre timp, in Romania producatorii de brinza nu stiu pentru cit timp vor putea sa isi mai vinda produsele pe alte piete decit cele din localitatea de origine.
Oscypek se produce in regiunea muntilor Tatra (in sud-estul Poloniei si o parte din Slovacia) inca din secolul al XIV-lea si se crede ca reteta a fost preluata tocmai de la ciobanii valahi care au ajuns cu oile in zona Carpatilor polonezi.
Brinza aceasta se face de obicei din lapte de oaie, din rasa Zackel, o rasa de origine maghiara care s-a aclimatizat perfect. Ciobanii polonezi sunt de fapt gorali, un grup etnic care traieste exclusiv din oierit. Ei sunt in general oameni saraci, dar care si-au pastrat cu rigurozitate traditiile legate de oierit.
Conform UE, altfel nu existi
Faptul ca brinza produsa de ei a fost recunoscuta la nivelul UE ca un produs regional reprezinta o mare victorie.
La nivelul Uniunii Europene exista trei indicatori care protejeaza produsele regionale, mentionati in Legea UE de protejare a acestor produse. Sunt astfel marca de origine protejata, indiciul geografic protejat si garantia de specialitate traditionala.
Legea europeana doreste protejarea marcilor pentru produse precum vinurile, brinzeturile, sunca, cirnati, bere dar si fructe sau legume specifice. De exemplu, pro