Poate nici un domeniu al activităţii omeneşti nu este mai deschis nefastului comprimat în expresia “când vrea dracu dintr-odată-ţi umple sacul!”. Printre cei mai supertiţioşi oameni, cei de la poliţia rutieră sunt recunoscuţi pentru abţinerea în a anticipa cât de “bine vor evolua elementele de comparaţie, accidente, morţi, răniţi” deoarece imediat le sună în urechi şi subconştient trâmbiţa lui Michiduţă care, nu se poate să nu le rezerve o surpriză!
Îmi amintesc de asemenea discuţii, extrem de concise cu Vasile Manea care, la remarca subsemnatului potrivit căreia după o perioadă de acalmie şi zile fără evenimente nedorite anticipăm un val de asemenea nenorociri, sărea ca ars şi mă ruga să nu-mi duc profeţia nenorocită pană la capăt. Că o duceam ori nu, ca un făcut, ne pricopseam cu zile pline de accidente care mai de care mai grave şi, nu puţine, adevărate catastrofe rutiere.
Iată, semestrulI/2012, în condiţiile unei ierni extrem de dure al cărui suflu a bântuit drumul din România pană către martie a fost resimţit în statistica rutieră cu ceva reduceri modice la numărul accidentelor şi persoanelor decedate.
Concret situaţia se prezintă după cum urmează:
PERIOADA SEM.ESTRUL I NR. ACCIDENTE DECEDAŢI RĂNIŢI GRAV
ANUL 2011 3990 851 3804
ANUL 2012 3980 790 3823
DIFERENŢE -10 -61 + 19
Dacă extindem perioada de comparaţie dincolo de limitele semestrului I , şi ne raportăm la primele 15 zile ale lunii iulie curent, atunci constatăm următoarea situaţie operativă:
Perioada comparată Număr total de accidente grave Număr total de persoane decedate nNumăr total de persoane grav rănite
Şase luni + 15 zile din iulie 2011 4489 959 4291
Şase luni +15 zile din iulie 2012 4330 859 4291
Diferenţe - 159 - 100 - 119
De reţinut un aspect deosebit de important din tabelul sinoptic al cauzelor