Romania este codasa in Europa Centrala si de Est nu numai in ceea ce priveste numarul de kilometri de autostrada construiti, ci si in ceea ce priveste calitatea drumurilor, doar 57% dintre acestea fiind asfaltate, in conditiile in care in Cehia nu exista niciun kilometru de drum nepavat, iar in Bulgaria, cel mai sarac stat al Uniunii Europene, 99% dintre drumuri sunt asfaltate. In anul 2009, in Europa Centrala si de Est numarul total de kilometri de autostrada nu reprezinta decat un sfert din totalul celor din Germania. Nici in ceea ce priveste infrastructura feroviara statele din regiune nu stau mai bine. In ultimii ani insa, guvernele estice au inceput sa investeasca masiv in acest sector, pentru a ajunge la standardele europene.
Criza financiara de la nivel mondial si criza datoriilor din Europa au lasat guvernele Europei Centrale si de Est stramtorate.
Autoritatile din aceste state au fost nevoite sa reduca volumul investitiilor publice din lipsa de bani la bugetul de stat. Ce se intampla insa cu infrastructura, un subiect-cheie pentru toate statele din regiune, nu doar pentru Romania, care este codasa.
Infrastructura tarilor din Occident este un model pe care surorile mai sarace din Est si-au propus sa il copieze inca de dinainte de aderarea la Uniunea Europeana. Astfel, chiar daca unele state sunt inca in recesiune, iar altele acum isi revin din criza, investitiile in infrastructura continua sa fie prioritare. Pentru ca statele nu mai au la fel de multi bani sa investeasca, parteneriatele public-privat (PPP) au devenit o alternativa plauzibila. PPP-urile sunt insa la inceput de drum, nu multe astfel de proiecte fiind finalizate in regiune.
In 1990, cand a cazut Cortina de Fier, tarile din Europa Centrala si de Est aveau o infrastructura feroviara dezvoltata insa invechita dupa standardele vestice, iar la capitolul autostrazi erau