O mostră de violenţă americană ne prezintă regizorul australian John Hillcoat, în noul său film, „Lawless“ / „În afara legii“.
Dacă se ştie de mult că westernul este genul cinematografic prin excelenţă american, mai puţin se vorbeşte despre „deghizările" sale de-a lungul vremii. De la filmul cu gangsteri până la SF-uri plasate „în spaţiu" sau filme cu zombie, schema narativă a westernului, bazată în esenţă pe ideea de confruntare, a fost de nenumărate ori reîmprospătată de studiourile americane.
Desigur că westernul este atât de popular în această cinematografie pentru că vorbeşte despre violenţa structurală, aflată la baza societăţii de peste Ocean. S-ar putea spune că nicio formă de violenţă nu i-a fost străină tinerei societăţi fondate acum două secole.
Virginia, 1931
Aşadar, era momentul pentru o nouă porţie de western, iar sarcina aceasta i-a revenit cineastului de origine australiană John Hillcoat, cu filmul „Lawless" / „În afara legii", prezentat în competiţie la Cannes anul acesta. Epoca este, de data aceasta, cea a prohibiţiei băuturilor alcoolice dintre anii 1920 şi 1933, dar - spre deosebire de atâtea filme dedicate perioadei - decorul nu mai este cel urban, al bandelor de contrabandişti, ci unul rural, al distileriilor ilegale aflate în „America profundă".
Ne aflăm în Virginia anului 1931, iar personajele centrale sunt cele din clanul fraţilor Bondurant, care aprovizionează cu alcool din cel mai bun cale de câteva districte. Asupra lor, mai ales a liderului Forrest (Tom Hardy), pluteşte bănuiala că ar fi indestructibili (Forrest a supravieţuit Marelui Război, gripei spaniole etc.), dar, desigur, afacerea lor se bazează în cea mai mare parte pe complicitatea autorităţilor corupte.
„Nişte ţărani"
Conflictul apare odată cu sosirea unui nou delegat al guvernului, Charlie Rakes (Guy Pearce), care vre