Nu toate tulburările din spectrul autist se asociază cu un coeficient de inteligenţă peste medie, dar o mare parte din copiii cu astfel de probleme sunt genii în matematică, muzică, desen sau în alte domenii şi au nevoie de stimulare din partea sistemului educaţional.
Jacob Barnett, un băieţel din SUA, avea 2 ani când a primit diagnosticul de tulburare de spectru autist moderat-severă, iar medicii erau foarte pesimişti în ceea ce priveşte evoluţia copilului. Le-au spus părinţilor că băiatul nu va putea, probabil, să citească sau să vorbească niciodată şi că nu va avea prea multe şanse să capete autonomia la care speră toţi părinţii. De altfel, nici măcar nu-şi va putea lega singur şireturile la pantofi, i-au descurajat medicii pe părinţii lui Jacob.
Nici că se puteau înşela mai rău, avea să arate timpul şi, de ce nu, Jacob însuşi. Astăzi, Jacob Barnett are 14 ani şi nu numai că scrie, citeşte, calculează şi vorbeşte, dar face toate aceste lucruri la un nivel la care cei mai mulţi copii sănătoşi de vârsta lui ori chiar mai mari nu le pot face. De fapt, Jacob este masterand şi urmează să-şi dea doctoratul în fizică cuantică. La numai 14 ani!
Favorit la Premiul Nobel
Cu patru ani în urmă, Jacob a început cursurile Universităţii Purdue din Indianapolis, este un cercetător publicat în lucrările de specialitate şi are un coeficient de inteligenţă de 170, mai mare chiar decât cel al lui Albert Einstein, a cărui teorie a relativităţii o şi contestă adolescentul. De altfel, Jacob lucrează acum la propria teorie a relativităţii, iar profesorii săi de la Universitate, dar şi cei de la Institutul de Studii Avansate de la Princeton îl consideră favorit la Premiul Nobel pentru cercetările lui în domeniul astrofizicii şi fizicii teoretice. Ce este un shadowUn shadow, în traducere – o umbră, este un însoţitor al copilului cu autism la grădiniţă şi la