Potrivit proiectului de cod, se abroga legea accesului la informatii (544/2001) si cea a transparentei decizionale (52/2003) iar prevederile lor sunt topite in noul text. “Accesul la informatii si transparenta decizionala in administratie merita legi speciale.
Va fi extrem de dificil pentru jurnalisti sau pentru cetateni sa se uite intr-un text stufos si sa gaseasca in noul cod de procedura administrativa, pe ici pe colo, prevederi legate de accesul la informatii”, afirma directorul executiv al APADOR-CH, Diana Hatneanu.
Ea mai spune ca MIRA le-a trimis miercuri dimineata un proiect de cod usor diferit de varianta postata pe site-ul ministerului. Initial, perioada de dezbaterea a fost de zece zile dar a fost prelungita pana pe 16 noiembrie dupa criticile formulate de APADOR-CH.
“Va fi foarte usor pentru Parlament sau pentru pentru puterea judecatoreasca sa invoce faptul ca nu pot fi reglementati de un cod de procedura administrativa si sa refuze accesul la informatii.
Un Cod administrativ nu se poate aplica, logic, decat in sfera administratiei”, mai spune Diana Hatneanu, care insista ca accesul la informatie sa se aplice tutoror puterilor in stat, fara a lasa loc la interpretari si confuzii.
Reprezentantii ministerului de interne, citati de BBC, spun insa ca noul cod de procedura administrativa este doar in faza de propunere si ca asociatiile civice si persoanele fizice sunt invitate sa faca sugestii si amendamente la acest proiect.
Legea 544, incalcata metodic
Dar marea problema este ca autoritatile incalca metodic legea 544 iar iar viitorul Cod de Procedura Administrativa pare sa diminueze in loc sa intareasca accesul la informatii publice.
De exemplu, HotNews.ro a solicitat, in baza legii accesului la informatii, publicarea contractului SIVECO si situatia terenurilor deti