Reducerea administrativa a pretului la medicamente a fost prima masura importanta a Ministerului Sanatatii in 2009. Premierul Emil Boc a folosit chiar expresia "pretul corect la medicamente". Dar ne vor duce preturile mici acolo unde ne dorim?
Pretul are o valoare economica de semnal: in principiu, un pret mare arata o cerere mai mare decat oferta, iar un pret mic o oferta superioara cererii.
Practic "pretul corect" este o expresie inventata de marketeri, pentru ca pretul poate avea atribute ca "mare" sau "mic", "atractiv" sau "prohibitiv", insa atributul "corect" nu poate fi folosit decat in extremis si in raport cu o referinta; nu exista pret corect in sine.
Partea economica nu poate fi eludata nici la medicamente; din cei 1,95 mld. euro cat a fost piata totala in 2008, 83,1% (1,62 mld. euro) au insemnat medicamentele al caror pret este reglementat, cele eliberate pe baza de prescriptie sau Rx, si doar 16,9% (329 mil. euro) produsele al caror pret se stabileste prin mecanismele pietei, cele fara prescriptie sau OTC.
Nu vom insista asupra considerentelor care au favorizat luarea deciziei de reducere a preturilor, cum ar fi nivelul relativ ridicat al nevoilor si cel relativ redus al posibilitatilor sau constrangerile perioadei de criza economica, ci ne vom rezuma la a atrage atentia ca - daca pana in 2009 vorbeam de o cerere si o oferta relativ bine reprezentate pe majoritatea ariilor terapeutice - de-acum incolo o parte a ecuatiei se va modifica si aceea nu va fi cererea.
Preturile medicamentelor in Romania
In deceniul actual, autoritatile au optat pentru dereglementarea preturilor la produsele OTC si au abordat - pana in 2009 - preturile la medicamentele Rx in general prin inghetarea preturilor in moneda forte la valoarea de intrare pe piata.
In 1998 aveam o piata totala de 432 mil. dolari, cu 490 mil. unitati pe