Bicicleşti e un oraş SF. E oraşul în care nu vezi maşini. Dar cum nu dispar motoarele peste noapte, îţi poţi imagina că circulă şi ele prin aer pe undeva, pe modelul filmelor science-fiction eventual. Sentimentul de a nu le vedea pe străzi e fascinant, mai ales pentru cei saturaţi de traficul de zi cu zi.
Parcurg zilnic Bulevardul Kiseleff cu maşina în drum spre redacţie. Se merge repede, chiar periculos la un moment dat, patru benzi cu sens unic absolut banale din maşină, de la Arcul de Triumf la Piaţa Victoriei. Cu totul altfel pe bicicletă sau pe jos, fără maşini în jur: te relaxezi, respiri, aer nu dioxid de carbon, te mişti tu, nu maşina, trăieşti.
Am văzut ceva similar, dar la scară mai mare, în Ziua fără Maşini, duminică 22 septembrie, la Bruxelles. Întreg oraşul a fost interizis maşinilor şi deschis oricărei forme de transport fără motor. Doar transportul în comun a funcţionat, fiind şi gratuit în acea zi specială. Imaginile sunt spectaculoase: e evident că nu poate fi păzit tot oraşul, dar lumea a respectat interdicţia şi pur şi simplu nu vezi maşini în mişcare. Există mai multe oraşe care au o astfel de zi.
Biciclete, trotinete, role sau skateboard
De acum însă şi Bucureşti are Bicicleşti. Deocamdată ideea a fost să unim doi poli de interes ai Capitalei în weekend: parcul Herăstrău şi Centrul Vechi. În general, zilele de weekend încep în Herăstrău şi se termină în Centrul Vechi, de ce n-am parcurge distanţa liniştiţi cu bicicletă? Primăria a acceptat cererea bucureştenilor susţinută de ProSport şi Gândul şi a închis Bulevardul Kiseleff şi o parte din Calea Victoriei, sâmbătă, de la ora 11:00 până seara. Poliţiştii au avut grijă ca nimeni să nu intre motorizat în zona „liberă“.
Efectul a fost interesant. Nu toată lumea aflase în prealabil de iniţiativă şi, iniţial, chiar dacă nu vedea maşini pe stradă, parcă se temea