Persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, au obligaţia de a depune câte o declaraţie privind asigurarea în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor pentru şomaj, respectiv de a încheia contracte de asigurare în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Pentru cei care obţin venituri din mai multe surse, acestea se cumulează.
Află ce acte îţi trebuie şi până când trebuie să le depui
Declaraţia pentru somaj şi cea pentru pensie se decarcă online de pe site-urile Casei Naţionale de Pensii şi Agenţiei Naţionale pentru ocuparea forţei de muncă. Se completeză şi se depun în dublu exemplar. Pe lângă declaraţii la Casa Naţională de Pensii se mai depun: copia după buletin, certificatul de înregistrare fiscală pentru persoanele fizice autorizate şi, în unele cazuri, declaraţia pe propria răspundere că deţine venitul menţionat în declaraţie.
DESCARCĂ DE AICI FORMULARELE NECESARE PENTRU DEPUNERE LA AJOFM ŞI CASA DE PENSII
Dacă obţineţi venituri şi din drepturi de autor şi pe cartea de muncă şi nu cunoaşteţi exact care este suma brută pe care o câştigaţi, solicitaţi angajatorului să vă spună care este totalul venitului brut pe care îl aveţi pe drepturi de autor. Din acet venit total scădeţi 20% şi ce rezultă este baza de de calcul a contribuţiilor.
Mai citeşte şi:
Declaraţiile pentru drepturile de autor pot fi trimise şi prin poştă
Haos în declararea drepturilor de autor
Pentru cine decide să trimită prin poştă declaraţiile se adaugă în plic şi ordinul de plată pe care este specificat numele, prenumele şi CNP-ul contribuabilului. De asemenea se mai trece şi ONG 58/2010.
Trebuie precizat că Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale este pentru toată lumea la fel, adică: 1836 lei.
Declaraţia de pensie se depune declaraţia pentru C