"La romani si in zona slava exista asa-numitul "descolindat" (cuvant inventat de un roman). Adica actul opus colindatului, prin care ii doreau raul gospodarului care nu-i primea", a explicat Serban Anghelescu luni, in cadrul unui eveniment desfasurat in Capitala. Etnologul a mai vorbit despre cum Nefârtatul (Necuratul, Diavolul) "l-a dat pe Nosferatu" ("Nosferatu" ar proveni din "nu-s frate") si despre Mos Nicolae in traditia noastra populara (aparator al soldatorilor, al orfanilor, al vaduvelor, "are grija si de Soare" si descris uneori ca "betiv"). "Pare sa fie mult mai veche si mai autentica figura unui Mos Nicolae care face si binele, si raul, decat ceea ce alegem noi astazi, puterea de a face numai binele. Noi mutilam o multime de lucruri, le edulcoram."
"Mos Nicolae este un sfant care n-a functionat pentru copii. A functionat pentru tineri, pentru adulti, pentru marinari, soldati, fete sarmane obligate sa se prostitueze. Asta e legenda clasica", a explicat etnologul Serban Anghelescu luni seara, la Sala de lectura, cu ocazia evenimentului Legenda lui Mos Nicolae.
"Si se mai stie si de darurile pe care le face. Si nu ma gandesc pe care le pune in sosete in incaltaminte, ci la darurile serioase: saculetii cu galben, darul vietii, darul sanatatii pe care il aduce. Mos Nicolae nu a fost un sfant al copiilor, dar a devenit, nu stiu sa va spun prea bine de ce, un sfant cantonat in zona copilariei.
In copilarie avea purtari neobisnuite: statea in picioare in baie si nu accepta sa suga lapte de la mama lui decat de doua ori pe saptamana. etnologul Serban Anghelescu, despre Sfantul NicolaeSpun legendele dintr-o colectie din secolul XIII ca a fost un om extrem de evlavios, un tanar nascut dintr-o familie foarte bogata si evlavioasa si ea. Nu a stiut cum sa scape mai repede de bogatiile parintilor, pe care le-a impartit in dreapta si-