Nicolae Sorescu, şeful diviziei auto a grupului Rădăcini, care include dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Suzuki, Saab şi Mazda, spune că în paralel cu programul "Rabla" Executivul trebuie să implementeze un nou sistem de taxare a importurilor de maşini la mâna a doua, dar şi a celor deja existente pe piaţă, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon, după modelul vest-european.
"Cei din Vest au venit cu biciul şi zăhărelul. Zăhărelul era prima de casare, iar biciul reprezenta taxa pe emisiile de dioxid de carbon. La maşinile vechi sunt taxe atât de mari, încât într-un an-doi plăteşti cât valorează maşina şi atunci toţi au apelat la programul de casare", spune Sorescu.
Declaraţia vine în contextul în care vânzările de maşini noi au continuat să scadă cu 25% în prima jumătate a acestui an, în condiţiile în care piaţa a fost subvenţionată de către Executiv printr-un program "Rabla" în care prima ajunge la 2.700 de euro - prin casarea a trei maşini mai vechi de zece ani, cu 200 de euro mai mare decât cea din programul de casare german.
În ceea ce priveşte piaţa second-hand din România, aceasta a ajuns acum la peste două treimi din totalul înmatriculărilor de maşini noi, cu toate că în Germania s-a înregistrat o creştere a preţurilor pentru maşinile second-hand mai noi de 4 ani. Pe acest fond, există persoane care cumpără pe firmă maşini din Vest pentru a evita plata TVA, taxă de care sunt scutiţi şi când aduc maşina în România.
"Este ilegal pentru că se eludează plata TVA. În mod normal maşina trebuia să ajungă în România şi să se plătească taxa pe valoarea adăugată. Singura măsură sigură pentru a se evita acest lucru ar fi ca pentru orice maşină second-hand care intră în ţară să se plătească TVA", a spus Sorescu.
Cashul nu este întotdeauna soluţia
În condiţiile în care atât în 2009, cât şi în 2010 dealerii auto au apelat la