Considerat de multi "arma secreta" a Politiei sau "asul din maneca", folosirea aparatului radar a iscat in anumite situatii adevarate controverse. Nu de putine ori soferii s-au plans de faptul ca ar fi fost "taxati" pe nedrept.
Si uite asa ne-am trezit cu o duzina de soferi nemultumiti, mai ales ca de la intrarea in vigoare a noului Cod Rutier depasirea cu doar 10 km/h a vitezei legale se sanctioneaza cu doua puncte de penalizare si amenda.
Ce reprezinta aparatul radar, cum functioneaza el, care este marja de eroare permisa, in ce conditii masuratorile efectuate nu pot fi considerate probe, cum se stabileste amplasarea unui radar, cum pot soferii sa verifice daca viteza pentru care au fost sanctionati este corecta? Iata cateva intrebari la care ne-am hotarat sa raspundem, incepand verificarile chiar de la sursa.
PE TEREN. Udriste. Ora 10:30 dimineata. Insotita de un operator Radar si un subinspector de Politie ne-am deplasat pe Splaiul Independentei nr. 117, acolo unde urma sa aiba loc "vanatoarea" de soferi. Pe drum aveam sa aflu de la subinspectorul Bivolaru Dorel ca amplasarea unui astfel de aparat nu se face in nici un caz la intamplare. "Totul se desfasoara in baza unei planificari. Facem un grafic pe fiecare luna, radarele fiind plasate pe arterele unde se produc mai multe accidente rutiere. Desi soferii se revolta uneori, considerand ca aceasta este inca una dintre modalitatile noastre de a-i goli la buzunar, eu o vad ca pe o actiune prin care ii obligam intr-un fel sa-si cenzureze viteza." Devenit "spaima" soferilor, la prima vedere aparatul nu pare deloc infiorator. Asezat discret si cuminte pe bordul masinii asteapta nerabdator sa-si taxeze clientii.
"In prezent, in dotarea politiei rutiere exista doua tipuri de aparate de masurare a vitezei, Mesta si Speedophot. Sistemul Autovision Compact, cel mai performant in domeniu si pe care i