Muzicianul american Emanuel Ax, o celebritate a pianisticii mondiale, concertează în premieră în România sâmbătă, la Sala Palatului, ca solist al Orchestrei Concertgebouw dirijată de Mariss Jansons.
Interviu realizat de Ştefan Costache
Această seară de sâmbătă are toate datele pentru a promite publicului un regal, pentru că vorbim despre un artist care a câştigat nu mai puţin de şapte premii Grammy (Oscarurile industriei discografice de peste Ocean), toate pentru abordări ale genului cameral.
A fost partenerul de recitaluri al lui Isaac Stern şi, din 1973, este cel al lui Yo-Yo Ma, un pianist cu sunet somptuos, superb, un maestru al perlajului, recunoscut ca interpret memorabil al unor capodopere de Haydn, Mozart, Beethoven, Brahms, Chopin şi, nu în ultimul rând, ca promotor al creaţiei moderne şi contemporane.
Aş dori să vă întreb cum priviţi acest concert şi întâlnirea pentru prima oară cu publicul din ţara noastră?
Primul sentiment este acela că mă simt norocos să cânt în compania acestei orchestre renumite, orchestra Concertgebouw din Amsterdam. Sunt, în acelaşi timp, norocos să cânt într-un loc de unde au plecat atât de mulţi muzicieni fantastici – în primul rând, în mod evident, George Enescu dar, de asemenea, Dinu Lipatti şi Radu Lupu, ambii fiind personalităţi artistice pe care le iubesc profund. Aşa că abia aştept să văd locurile de unde aceştia provin.
Veţi interpreta o capodoperă clasică, al treilea concert pentru pian de Beethoven. Cum aţi descrie acest opus?
Cred că este probabil cea mai dramatică lucrare scrisă de Beethoven până la acea dată. Simfonia a V-a nu fusese compusă încă, dar Concertul are în comun cu ea tonalitatea şi aş spune că şi etosul dramatic.
Ce apreciaţi cel mai mult la acest faimos ansamblu olandez?
Cred că este, cu siguranţă, una di