Linia de producţie a avioanelor "invizibile" F-22 Raptor, de la Lockheed Martin, a livrat săptămâna trecută ultimul astfel de aparat armatei americane. Avionul nu va mai fi fabricat, după ce Congresul a aprobat o lege care interzice exportul acestui model, de teamă că tehnologia avansată folosită la crearea sa ar putea fi furată.
Armata SUA are o flotă de 187 de aparate F-22 Raptor, însă intenţionează să pună accentul, în viitor, pe dezvoltarea noului model F-35. Deşi este considerat mai puţin puternic decât F-22, noul F-35, dezvoltat în comun cu mai multe state membre NATO, ar urma să fie mai ieftin.
Preţul de bază al unui F-22 este de 153 de milioane de dolari, însă poate urca la aproape 300 de milioane de dolari, cu toate opţiunile şi operaţiunile de mentenanţă. În comparaţie, un F-35 ar urma să coste între 100 şi 150 de milioane de dolari.
Deşi, tehnologic vorbind, F-22 este considerat cel mai avansat avion de luptă din lume, criticii programului de dezvoltare susţin că nu este nevoie de o armă atât de puternică, iar dovada care validează acest argument ar fi că Raptor-ul nu a fost folosit în operaţiunile din Irak sau Afganistan, scrie Fox News.
O lege similară privind interdicţia de export a vizat şi modelul F-16 de la Lockheed Martin, însă legea nu a rezistat prea mult timp. Temerile că tehnologia poate cădea în mâini străine nu sunt neîntemeiate, arată, strategypage.com: China a pus mâna pe un F-16 din Pakistan, Rusia a primit un F-14 din Iran, la fel cum SUA la rândul lor au intrat în posesia unor MiG-25 ruseşti.
Decizia de a înlocui, treptat, cererea de F-22 cu modelul F-35 poate părea inexplicabilă. Raptor este o combinaţie atât de avansată de viteză, electronică şi tehnologie de camuflaj, încât la antrenamente piloţii de F-22 sunt puşi să lupte cu şase avioane F-15, pentru a simţi o presiune reală, explică strategypage.com. @N