"Confecţionarea bunurilor în China doar pentru costurile foarte reduse de acolo ţine de trecut", spune Nick Debnam, preşedintele KPMG Asia Pacific, o companie de consultanţă şi audit care a publicat, marţi, un studiu despre statele astiatice care ar putea călca pe urmele Chinei, relatează Business Insider.
În studiul KPMG se arată că printre dezavantajele tot mai proeminente ale Chinei se numără costurile ridicate ale forţei de muncă precum şi media de vâstă înaintată a populaţiei, de 35 de ani, cea mai mare din regiune.
În acest context, tot mai multe companii preferă să se îndrepte către Indonezia sau Vietnam când vine vorba despre fabricarea de încălţăminte. India s-a specializat în ţesături cusute de mână, în timp ce Cambodgia sau Bangladesh au avut parte de exporturi tot mai înseamnate datorită acordurile favorabile pe care le-au încheiat cu Uniunea Europeană.
Care sunt competitorii Chinei, potrivit studiului KPMG
1. Bangladesh
Populaţia: 164 de milioane de locuitori.
Vârsta medie: 25 de ani.
PIB: 105,4 miliarde de dolari.
Principalele destinaţii pentru export: Uniunea Europeană 51,2%; Statele Unite ale Americii 25,7%; India 4%; Canada 3,5%, China 1,7%.
2. Cambodgia
Populaţia: 14 milioane de locuitori.
Vârsta medie: 22 de ani.
PIB: 11,4 miliarde de dolari.
Principalele destinaţii pentru export: Statele Unite ale Americii 45,2%, Hong Kong SAR, China 19,3%; Uniunea Europeană 17,4%; Canada 6,7%; Vietnam 3,9%.
3. India
Populaţia: 1,171 de milioane de locuitori
Vârsta medie: 25 de ani.
PIB: 3,291 miliarde de dolari.
Principalele destinaţii pentru export: Uniunea Europeană 20,5%; Emiratele Arabe Unite 14,4%; Statele Unite ale Americii 10,8%; Hong Kong SAR, China 4%.
4. Indonezia
Populaţia: 233 de milioane de locuitori
Vârsta medie: 28 de ani.
P