Exista oameni cu putere de decizie pregatiti sa vorbeasca minute in sir despre reforma in invatamint, dar nu pot oferi nici un model pentru a pune in practica toate ideile frumoase pe care le sustin.
Fara indoiala ca modernizarea scolii romanesti este necesara, dar trebuie gindita bine, esalonata cu multa atentie si responsabilitate, sprijinita material. Nu cu mult timp in urma Directia Generala a Invatamintului Preuniversitar a publicat o analiza corecta cu privire la rezultatele la invatatura (1995-1998). Aflam din acest material despre dinamica invatamintului preuniversitar cu anul de criza maxima 1996-1997, despre numarul elevilor nescolarizati si despre solutiile posibile pentru indreptarea situatiei. Se precizeaza, printre altele, ca acum ar fi momentul in care se poate trece de la concepte teoretice la practica.
Daca la aceste observatii adaugam si concluziile Serviciului National de Evaluare si Examinare in urma simularii examenului de capacitate, ne putem intreba: oare intr-adevar conceptele teoretice devin automat functionale?
Mai intii aflam gratie acestui Serviciu National de Evaluare ca examenul de capacitate din Romania este unicat in Europa, apoi ca este un examen cu cerinte noi pentru niste elevi care au invatat dupa manuale vechi; ca elevii s-au familiarizat cu itemii "tip grila", desi multi n-au stiut sa faca un rezumat, n-au stiut sa scrie corect sau nu s-au incadrat in spatiul stabilit.
Din cele constatate reiese clar ca un examen de capacitate si-ar fi avut rostul dupa introducerea manualelor alternative la toate clasele gimnaziale (adica peste doi ani) ca elevii sa desprinda noul tip de predare-invatare-evaluare.
Ultimele precizari ale Ministerului Educatiei Nationale constituie o dovada in plus ca acest examen pierde din valoare, chiar de la debutul sau, prin faptul ca se organizeaza o sesiune de corigenta pe