Pe holurile Prefecturii Braşov, acolo unde se găsesc ghişeele Casei de Pensii, sute de pensionari stau la coadă. Înjură sistemul, se enervează, ridică tonul vocii. Mulţi dintre ei aşteaptă la coadă să-şi primească „cuponul mov”, cel care certifică distribuţia pensiilor prin sistem bancar. „Este o situaţie îngrijorătoare”, ne explică Ioan Pamparău, directorul adjunct al Casei Judeţene de Pensii(CJP) Braşov. „În fiecare lună, din totalul de 17.000 de pensionari «abonaţi» la CEC sau Bancpost, 9.000 sunt găsiţi acasă de factorii poştali pentru a-şi primi cuponul mov, iar restul nu. Poştaşul le lasă un mandat şi se întoarce cu cupoanele la Poştă, unde acestea sunt ţinute timp de o lună. Reprezentanţii Poştei au făcut chiar un ghişeu special, unde pensionarii se pot duce să şi-l ridice. Numai că - după cum face tot românul - pensionarul nu se duce la Poştă imediat. Se duce după o lună, două, trei, când are nevoie de cuponul mov pentru a justifica veniturile. Poşta ţine cupoanele timp de o lună, după care ni le rambursează. Tocmai de aceea sunt prezenţi pensionarii pe la ghişeele noastre şi fac coadă. Zilnic avem cam 100-150 de persoane care vin după cupon”, explică Pamparău.
După trei luni în care pensionarul nu şi-a ridicat „cuponul mov”, potrivit legii, CJP sistează plata indemnizaţiei de pensie, iar repunerea în plată se face doar la cerere.
Cuponul e o noutate în sistem, distribuirea lui prin poştă fiind impusă de Bancpost şi CEC. Banii se dau acum la bancă, iar talonul de pensie prin poştă. După cum se vede sistemul nu s-a dovedit prea eficient, iar situaţia tinde să se agraveze în cazul în care Casa Naţională de Pensii nu ia măsuri.
Mai grav este că pensionarii clienţi la Bancpost sau CEC nu se află în evidenţa CJP cu adresa unde domiciliază. Ei pot fi în pericol să nu-şi mai primească indemnizaţia înainte sau după sărbători, dacă operatorii banca